اتجاهات التقويم المدرسي الخارجي في دول منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية ودول الخليج العربية سمية مغنوج، محلل سياسات، مديرية منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية للتعليم والمهارات
جزء من بيانات منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية حول النظم التعليمية استبيان نظم التعليم في منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية حول التقويم والتقييم جزء من بيانات منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية حول النظم التعليمية يتضمن استبيانات حول تقييم الطلاب وتقييم المدرسين وتقويم المدارس مشاركة استبيان التقويم المدرسي مع دول الخليج في يناير ٢٠١٩ معدل الاستجابة: ٦ دول من أصل ٧ دول مقارنة مع بيانات من ٣٧ دولة تابعة لمنظمة التعاون والتنمية في الميدان الاقتصادي + دولتين شريكتين (تم جمعهما في ٢٠١٤) Before we start, some information about the NESLI survey which will serve as backdrop to some of the discussions we will have in the coming two weeks. I first of all want to thank those of your and your teams that took the time to fill-it up. The school evaluation questionnaires have been administered to Gulf countries in December 2018 for the purpose of this paper. Six out of the seven Gulf countries answered the survey: Bahrain, Qatar, Oman, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Yemen.
الهدف من التقويم المدرسي الخارجي تقويم امتثال المدارس للقواعد واللوائح تقويم جودة المدرسة والقدرة على التحسن
أبلغت معظم البلدان عن وجود شكل ما من أشكال التقويم الخارجي Once a year or more often Once every two years or three years Once every 3+ years No requirement for the frequency of external school evaluations External school evaluations required but frequency unknown No required external school evaluations Missing External school evaluations required as part of accountability system Primary m a 6 5 4 1 2 -1 3 Lower secondary Upper secondary Australia Austria Belgium (Fl.) Belgium (Fr.) Canada Chile Czech Republic Denmark England Estonia Finland France Germany Greece Hungary Iceland Ireland Israel Italy Japan Korea Latvia Luxembourg Mexico Netherlands New Zealand Norway Poland Portugal Scotland Slovak Republic Slovenia Spain Sweden Switzerland Turkey United States Bahrain Oman Qatar Saudi Arabia UAE Yemen External school evaluation is a very common in almost all OECD countries. The frequency tend to be low (leave at least 3 years in between) as a way to leave schools the time to improve and avoid overburdening the schools. In the gulf,: Bahrain, UAE, Qatar, Yemen reported having some form of school evaluation. Frequency tend to be higher in Bahrain and Yemen. In the Gulf as is the case in other countries, look at the models of some of the well established evaluation system. The UAE external school evaluation model highly inspired by Ofsted.
أجريت معظمها على المستوى المركزي: الاتساق + القدرة هياكل الحوكمة أجريت معظمها على المستوى المركزي: الاتساق + القدرة الاتجاه نحو إنشاء هيئات مستقلة لتقويم المدارس بشكل خارجي: الاستقلال + القدرة المهنية مفتشية التعليم الهولندية More than half of OECD countries, the responsibility for external school evaluation is at central level. In some federal systems (Mexico, Belgium: conducted at state level). It very much depends on who is responsible for schools. A growing number of OECD countries have independent or semi-independent evaluation agencies (inspectorate). The goal is often to ensure the integrity/independence of the evaluation process and improve trust. We will explore in the moderated discussion the pros- and cons of such model.
تحديد الجودة المتوقعة من المدارس وكيفية قياس عملية التقويم. إطار جودة المدرسة تحديد الجودة المتوقعة من المدارس وكيفية قياس عملية التقويم. وغالبًا ما يتضمن: مؤشرات مواصفات أساس للمقارنة – (معايير) Indicators: Measures of quality ( Often include: teaching and learning practices/ student. s’ well-being/ School management/ school outcomes). Descriptors describe what observable practices shows achievement of indicator. ICALT list of indicators for classroom observations. Bechmarks: Chile model Quality frameworks are important not only for school external evaluation but above all to have a common language to talk about school quality nationally. Often a reference point for school self-evaluation .
مؤشرات الجودة في دول منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية ودول الخليج العربية School quality areas looked at during external school evaluations in OECD countries Strong focus on classroom practice ( Quality of instruction is the second most evaluated area after compliance with rules and regulation). Qualitative descriptors are particularly important when reviewing quality of classroom practice as higher risk of subjectivity and avoiding it to be a simple administrative checks. Some indicators can be assessed more on a cyclical bases (financial management for example). Often OECD countries would set core indicators and indicators evaluated on a cyclical basis (thematic approach). This for example the case in Estonia.
مؤشرات الجودة في دول الخليج العربية Compliance with rules and regulations Financial management Quality of instruction Quality of curriculum and instructional materials Curriculum is aligned with established standards or guidelines Student performance Satisfaction and perceptions of students Satisfaction and perceptions of parents Satisfaction and perceptions of staff Other areas Bahrain 1 2 Oman NO Qatar Saudi Arabia UAE 3 Yemen a m Same legend as previous grap (dark blue= required, light blue= never, grey = sometimes) Mostly the same areas. Often all are checked. This might mean that there is a need for prioritization to avoid overburdening the schools and giving a clear sense of what are the core indicators of quality that schools need to focus on.
مصادر الأدلة تنويع المصادر للحصول على صورة شاملة لجودة المدرسة. مصادر الأدلة الأكثر شيوعًا: ملاحظات الفصول الدراسية مقابلات مع أصحاب المصلحة الاستبيانات (المعلمين، أولياء الأمور، الطلاب) البيانات الإدارية مخرجات تعلم الطالب سجلات المدرسة
عملية التقويم الخارجي قبل الزيارة: الزيارة المدرسية: بعد الزيارة: الاتجاه نحو تبسيط الإبلاغ عن البيانات الزيارة المدرسية: غالبًا ما تضم فرق التقويم من ٣ إلى ٥ أعضاء تمتد عدة أيام ردود الفعل مباشرة بعد الزيارة بعد الزيارة: سيتم مناقشة ذلك في الجلسة القادمة
شكرًا لكم!